Search

Custom Search

Saturday, November 21, 2009

Babi Hutan (Wild Boar)

Ia berasal dari hutan jarang di kebanyakan kawasan Eropah Tengah, Mediterranean (termasuk Banjaran Atlas Afrika Utara), serta di kebanyakan kawasan di Asia sehingga Indonesia di selatan. Babi hutan juga telah dibawa masuk ke banyak tempat yang lain. Ia tergolong dalam famili Suidae yang sama dengan Warthog dan Bushpig di Afrika, Pygmy Hog di India utara, dan Babi Rusa di Indonesia, antara lain. Babi Hutan adalah lebih jauh hubungannya dengan peccary atau javelina yang didapati di kawasan barat daya Amerika Syarikat serta di seluruh Amerika Tengah dan Selatan. Nama saintifiknya Sus scrofa.
Hutan Babi boleh mencapai 440 paun (200 kilogram) ([1] dengan laporan lebih berat yang tidak disahkan) untuk babi jantan dewasa, dan sehingga 6 kaki (1.8 meter) panjangnya. Jika diperanjatkan atau dikepung, Babi Hutan boleh menjadi amat garang, khususnya babi betina dengan anak-anaknya, dan jika diserang, akan mempertahankan diri dengan sedaya upaya menggunakan gigi taringnya.
Babi Hutan pupus di Great Britain pada abad ke-17, tetapi babi-babi yang membiak di kawasan liar telah kembali ke sesetengah kawasan, khususnya di Weald, selepas melarikan diri daripada penternakan hutan babi.
Source:http://ms.wikipedia.org/wiki/Babi_Hutan


Di negeri Sabah, Malaysia, babi hutan (bakas) merupakan makanan kegemaran etnik peribumi. Disebabkan ia amat digemari, maka pemburuan terhadapnya amat melampau. Ini memaksa kerajaan menjadikan bakas sebagai salah satu binatang terancam dan tidak boleh diburu tanpa lesen/kebenaran. Para penjual daging bakas mesti mendapatkan lesen daripada kerajaan.

No comments:

Post a Comment